settings icon
share icon
Fråga

Vad betyder det att vara kristen och född på nytt?

Svar


De Bibelverser som svarar på frågan finns i Johannesevangeliet 3:1-21. Herren Jesus Kristus talar med Nikodemus, en framstående farisé och medlem av Sanhedrin - judarnas råd (alltså en av de styrande i det judiska samhället). Nikodemus kom till Jesus på natten. Nikodemus hade frågor han ville ställa till Jesus.

När Jesus talade med Nikodemus, sade Han: ”Sannerligen, sannerligen säger jag dig: Om en människa inte blir född på nytt, kan hon inte se Guds rike.” Nikodemus svarade: ”Hur kan en människa födas när hon är gammal? Inte kan hon väl komma in i moderlivet en gång till och födas?” Jesus svarade: ”Sannerligen, sannerligen säger jag dig: Om inte en människa blir född av vatten och Ande, kan hon inte komma in i Guds rike. Det som är fött av köttet är kött, och det som är fött av Anden är ande. Förundra dig inte över att jag sa till dig: Ni måste födas på nytt." (Johannesevangeliet 3:3-7)

Frasen “född på nytt” betyder egentligen “född från ovan.” Nikodemus hade ett påtagligt behov. Han behövde en förändring i sitt hjärta - en andlig förvandling. Ny födelse, att bli född på nytt, är en handling av Gud där Han tilldelar den troende evigt liv. (2 Korintierbrevet 5:17; Titusbrevet 3:5; 1 Petrusbrevet 1:3; 1 Johannesbrevet 2:29; 3:9; 4:7; 5:1-4, 18). Johannesevangeliet 1:12,13 förklarar att ”född på nytt” också innebär att ”bli Guds barn” genom tro på Jesu Kristi namn.

Den logiska frågan följer då, ”Varför behöver en person bli född på nytt?” Aposteln Paulus säger i Efesierbrevet 2:5 "…fastän vi var döda genom våra överträdelser har han gjort oss levande tillsammans med Kristus… " Till romarna skriver aposteln i Romarbrevet 3:23: ”För alla har syndat och saknar härligheten från Gud,” Så, en person behöver bli född på nytt för att få sina synder förlåtna och ha en relation med Gud.

Hur blir man född på nytt? Efesierbrevet 2:8,9 förklarar, ”Ty av nåden är ni frälsta genom tron, och det inte av er själva, Guds gåva är det, inte av gärningar, för att ingen ska berömma sig.” När någon är ”frälst/räddad,” har hon/han blivit född på nytt, andligt förnyad, och är nu genom den nya födelsens rätt, ett Guds barn. Att lita på Jesus Kristus, Han som tog straffet för våra synder när han dog på korset, det är betydelsen av att vara ”född på nytt” på ett andligt sätt. ”Den som är i Kristus är alltså en ny skapelse… (2 Korintierbrevet 5:17a).

Om du aldrig har trott på Herren Jesus Kristus som din frälsare vill du då lyssna på den Helige Andes vädjanden när Han talar till ditt hjärta? Du behöver bli född på nytt. Ångrar du begången synd och vill vända om från den och i dag "bli en ny skapelse i Kristus"? ”Men så många som tog emot honom, åt dem gav han rätt att bli Guds barn, åt dem som tror på hans namn. De som blev födda, inte av blod, inte heller av köttets vilja, inte heller av någon mans vilja, utan av Gud.” (Johannesevangliet 1:12-13).

Om du vill ta emot Jesus Kristus som din frälsare och bli född på nytt, följer här är ett exempel på en bön du kan be. Kom ihåg att varken den här bönen eller någon annan bön kommer att rädda dig. Det är bara förtröstan på Kristus som kan rädda dig från synd. Denna bön är helt enkelt ett sätt att uttrycka för Gud din tro på Honom och tacka Honom för att Han erbjuder dig Sin frälsning. ”Gud, jag vet att jag har syndat mot dig och förtjänar bestraffning. Men Jesus Kristus tog straffet som jag förtjänar för att jag genom tron på honom kan bli förlåten. Jag förtröstar på Dig för min frälsning. Tack för din underbara nåd och förlåtelse – gåvan av evigt liv! Amen.”

Har du blivit kristen p.g.a vad du läst här? Om det är så, var snäll och tryck på knappen ”jag har tagit emot Kristus idag” nedan.

English



Återvänd till den svenska hemsidan

Vad betyder det att vara kristen och född på nytt?
Dela denna sida: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries