settings icon
share icon
Fråga

Vad är Guds frälsningsplan?

Svar


Är du hungrig? Inte fysiskt hungrig, utan har du en hunger för något mer i livet? Finns det något djupt inom dig som aldrig verkar vara tillfredsställt? Om det är så, är Jesus vägen! ”Och Jesus sa till dem: Jag är livets bröd. Den som kommer till mig ska aldrig hungra, och den som tror på mig ska aldrig törsta.” (Johannes 6:35).

Är du rådlös? Verkar det som att du aldrig kan hitta meningen med livet? Verkar det som att ljuset har slocknat och du inte kan hitta lysknappen? Om det är så är Jesus vägen! Jesus talade till dem och sade: ”Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ska ha livets ljus.” (Johannes 8:12).

Känner du dig utestängd, utanför livet? Har du prövat många dörrar, men bara hittat tomhet och meningslöshet? Letar du efter en ingång till ett meningsfullt liv? Om det är så, är Jesus vägen! Jesus sa, “Jag är dörren. Om någon går in genom mig ska han bli frälst, och han ska gå in och gå ut och finna bete.” (Johannes 10:9).

Känns det som att människor sviker dig? Har dina relationer varit ytliga och tomma? Verkar det som att alla försöker utnyttja dig? Om det är så, är Jesus vägen! Jesus sa, ”Jag är den gode Herden. Den gode Herden ger sitt liv för fåren. ... Jag är den gode herden, och jag känner mina får, och mina får känner mig.” (Johannes 10:11,14).

Undrar du vad som händer efter det här livet? Är du trött på att leva ditt liv för saker som bara ruttnar eller rostar? Tvivlar du ibland på om livet har någon mening? Vill du leva efter att du dör? Om så är fallet, är Jesus frälsningens väg! Jesus sade: "Jag är uppståndelsen och livet. Den som tror på mig, han ska leva, om han än dör. Och var och en som lever och tror på mig ska aldrig i evighet dö.” (Johannes 11:25-26).

Vad är vägen? Vad är sanningen? Vad är livet? Jesus svarade, “Jesus svarade:” Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig” (Johannes 14:6).

Hungern du känner är en andlig hunger, och kan bara bli mättad av Jesus. Jesus är den ende som kan ta bort mörkret i ditt liv. Jesus är dörren till ett tillfredsställt liv. Jesus är vännen och herden som du har letat efter. Jesus är livet – i denna världen och i nästa. Jesus är vägen till frälsning!

Anledningen till att du känner hunger, anledningen till att du känner dig vilsen i mörkret, anledningen till att du inte kan hitta någon mening i livet, är att du är skild från Gud. Bibeln berättar för oss att vi är alla syndare, och är därför separerade från Gud (2 Moseboken 7:20; Romarbrevet 3:23). Det tomrum du kan känna i ditt hjärta beror på att Gud saknas i ditt liv. Vi var skapade att ha en relation med Gud. På grund av vår synd är vi separerade från den relationen. Ännu värre, vår synd kommer att vara orsaken till att vi är separerade från Gud i all evighet, i det här livet och i nästa (Romarbrevet 6:23; Johannes 3:36).

Hur kan vi lösa detta problem? Jesus är vägen! Jesus tog vår synd. Han tog på sig all vår synd! (2 Korintierbrevet 5:21). Jesus dog i vårt ställe (Romarbrevet 5:8), tog straffet vi förtjänar. Tre dagar senare, uppstod Jesus från det döda, han bevisade genom sin seger på korset att han har vunnit seger över synden och döden (Romarbrevet 6:4-5). Varför gjorde han det? Jesus besvarade den frågan själv, “Ingen har större kärlek än denna, att man ger sitt liv för sina vänner.” (Johannes 15:13). Jesus dog så att vi kunde leva. Om vi sätter vår tilltro till Jesus, litar på att Hans död är betalningen för våra synder - blir alla våra synder förlåtna och borttvättade. Då kommer vi att få vår andliga hunger tillfredställd. Ljuset kommer att lysa. Vi kommer att ha tillgång till ett meningsfullt liv. Vi kommer att känna vår sanna bästa vän och gode herde. Vi kommer att veta att vi har ett liv efter döden - ett liv som uppståndna i himmeln för evigt med Jesus.

“Ty så älskade Gud världen att han gav sin enfödde Son, för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv.” (Johannes 3:16).

Har du blivit kristen p.g.a vad du läst här? Om det är så, var snäll och tryck på knappen ”jag har tagit emot Kristus idag” nedan.

English



Återvänd till den svenska hemsidan

Vad är Guds frälsningsplan?
Dela denna sida: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries