settings icon
share icon
Fråga

Vad är de fyra andliga lagarna?

Svar


De fyra andliga lagarna är ett sätt att dela den goda nyheten om frälsningen som är möjlig genom Jesus Kristus. Det är ett enkelt sätt att organisera det viktiga budskapet i fyra punkter.

Den första av de fyra andliga lagarna är, "Gud älskar dig och har en underbar plan för ditt liv." I Johannes 3:16 står det, "Så älskade Gud världen att han gav den sin ende son, för att de som tror på honom inte skall gå under utan ha evigt liv." Johannes 10:10 ger oss anledningen till att Jesus kom, "Jag har kommit för att de skall ha liv, och liv i överflöd." Vad hindrar oss från Guds kärlek? Vad hindrar oss från att ha ett liv i överflöd?

Den andra av de fyra andliga lagarna är, "Mänskligheten är befläckad av synd och är därför separerad från Gud. Därför kan vi inte se Guds underbara plan för våra liv." I Romarbrevet 3:23 står det, "Alla har syndat och gått miste om härligheten från Gud." I Romarbrevet 6:23 kan vi läsa om konsekvensen av synd, "Syndens lön är döden." Gud skapade oss för att leva tillsammans med honom. Men människan tog synden in I världen och är därför separerad från Gud. Vi har förstört relationen som Gud ville ha med oss. Vad är lösningen?

Den tredje av de fyra andliga lagarna är, "Jesus Kristus är den enda vägen bort från våra synder. Genom Jesus, kan vi få våra synder förlåtna och återfå en relation med Gud." I Romarbrevet 5:8 står det, "Men Gud bevisar sin kärlek till oss genom att Kristus dog för oss medan vi ännu var syndare." 1 Korinthierbrevet 15:3-4 beskriver vad vi måste veta och tro på för att bli räddade, "...att Kristus dog för våra synder i enlighet med skrifterna att han blev begravd, att han uppstod på tredje dagen i enlighet med skrifterna..." Jesus själv säger at han är den enda vägen till frälsning i Johannes 14:6, "Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig." Hur kan jag ta mot den underbara gåvan, frälsningen?

Den fjärde av de andliga lagarna är, "Vi måste ha vår tro och ha förtröstan på Jesus som vår frälsare för att få frälsningen och se Guds fantastiska plan för våra liv." I Johannes 1:12 står det till oss, "Men åt dem som tog emot honom gav han rätten att bli Guds barn, åt alla som tror på hans namn." I Apostlagärningarna 16:31 står det väldigt tydligt, "Tro på herren Jesus, så skall du bli räddad, du och din familj" Vi kan bara bli räddade genom nåd, genom tro, på Jesus Kristus (Efesierbrevet 2:8-9).

Om du vill tro på Jesus Kristus som din frälsare, säg följande ord till Gud. Att säga dessa ord kommer inte rädda dig, frälsning sker genom tron på Jesus! Denna bön är bara ett sätt att uttrycka för Gud din tro på honom och tacka honom för att han frälser dig. "Gud, Jag vet att jag har syndat mot Dig och förtjänar bestraffning. Men Jesus Kristus tog straffet jag förtjänade så att jag kan bli förlåten genom att tro på Honom. Jag vänder mig bort från min synd och lägger min förtröstan i Dig för frälsningen. Tack för Din underbara nåd och förlåtelse – gåvan av evigt liv! Amen!"

Har du blivit kristen p.g.a vad du läst här? Om det är så, var snäll och tryck på knappen ”jag har tagit emot Kristus idag” nedan.

English



Återvänd till den svenska hemsidan

Vad är de fyra andliga lagarna?
Dela denna sida: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries