settings icon
share icon
Fråga

Kristen drömtydning? Hur kan vi veta om vår dröm är från Gud?

Svar


GotQuestions.org är inte en kristen drömtydnings tjänst. Vi tyder inte drömmar. Vi är övertygade om att en persons drömmar och innebörden av dessa drömmar är mellan personen och Gud allena.

Förr i tiden, talade Gud till människor ibland i drömmar. Exempel på detta är Joseph, son till Jacob (1 Moseboken 37:5-10); Josef, Marias man (Matteus 2:12-22); Salomo (1 Kungaboken 3:5-15); och flera andra (Daniel 2:1, 7:1; Matteus 27:19). Det finns också en profetia av profeten Joel (Joel 2:28), som citeras av aposteln Petrus i Apostlagärningarna 2:17, som nämner Gud använder drömmar. Så Gud kan tala till oss genom drömmar, om han vill det.

Men vi måste komma ihåg att Bibeln är komplett, och innehåller allt vi behöver veta från och med nu fram till evigheten. Detta betyder inte att Gud inte utför mirakel eller talar genom drömmar i dag, men om Gud säger någonting, antingen genom en dröm, vision, intryck, eller sin "stilla röst", är det helt i överenstämmelse med vad han redan har sagt i sitt ord. Drömmar har aldrig Skriftens auktoritet.

Om du har en dröm och upplever att kanske Gud gav den till dig, undersök då Guds ord i bön och se om din dröm är överens med Skriften. Om den är det, begrunda under bön på vad Gud vill att du gör som svar på din dröm (Jakob 1: 5). När en person i Bibeln hade en dröm från Gud, gjorde Gud alltid innebörden av drömmen klar, antingen direkt till personen, genom en ängel, eller genom en annan budbärare (1 Moseboken 40:5-11, Daniel 2:45; 4:19).

När Gud talar till oss, ser han till att budskapet blir klart och tydligt för oss.

English



Återvänd till den svenska hemsidan

Kristen drömtydning? Hur kan vi veta om vår dröm är från Gud?"
Dela denna sida: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries