settings icon
share icon
Fråga

Är frälsningen endast genom tro, eller genom tro plus handling?

Svar


Detta är kanske den viktigaste frågan i kristen teologi. Denna fråga är orsaken till reformationen, splittringen mellan de protestantiska kyrkorna och den katolska kyrkan. Denna fråga är en nyckelskillnad mellan biblisk kristendom och de flesta av de "kristna" kulterna. Är frälsning genom tro enbart, eller genom tro plus gärningar? Blir jag frälst bara genom att tro på Jesus, eller måste jag tro på Jesus och göra vissa saker?

Frågan om enbart tro eller tro plus gärningar försvåras av några till synes svårförenliga bibelställen. Jämför Romarbrevet 3:28, 5:1 och Galaterbrevet 3:24 med Jakob 2:24. Det ser ut som en skillnad mellan Paulus (frälsning är enbart genom tro) och Jakob (frälsning är genom tro plus gärningar). Paulus säger dogmatiskt att rättfärdiggörelsen är enbart genom tro (Efesierbrevet 2:8-9), medan Jakob verkar säga att rättfärdiggörelsen är genom tro plus gärningar. Detta skenbara problem besvaras genom att undersöka exakt vad Jakob talar om.

Jakob vederlägger föreställningen att en person kan ha tro utan att producera några goda gärningar (Jakob 2:17-18). Jakob betonar poängen att äkta tro på Kristus kommer att leda till ett förändrat liv och goda gärningar (Jakob 2:20-26). Jakob säger inte att rättfärdiggörelsen är genom tro plus gärningar, utan snarare att en person som verkligen är rättfärdiggjord av tro kommer att ha goda gärningar i sitt liv. Om en person påstår sig vara troende, men inte har några goda gärningar i sitt liv, så har han/hon sannolikt inte äkta tro på Kristus (Jakob 2:14, 17, 20, 26).

Paulus säger samma sak i sina skrifter. De goda frukter som troende borde ha i sina liv finns uppräknade i Galaterbrevet 5:22-23. Omedelbart efter att ha berättat för oss att vi är frälsta genom tro, inte genom gärningar (Efesierbrevet 2:8-9), informerar Paulus oss om att vi skapades för att göra goda gärningar (Efesierbrevet 2:10). Paulus förväntar sig lika mycket av ett förändrat liv som Jakob gör: ”Därför, om någon är i Kristus så är han en ny skapelse. Det gamla är förbi, se, allt har blivit nytt.” (2 Kor 5:17). Jakob och Paulus är inte oense i sin undervisning om frälsning. De närmar sig samma ämne från olika perspektiv. Paulus betonade helt enkelt att rättfärdiggörelsen är enbart genom tro medan Jakob betonade det faktum att äkta tro på Kristus ger goda gärningar.

Not: Grundtextens ord ”pistis” som översätts med ordet ”tro” på svenska har den fulla betydelsen: ”förtroende – övertygelse – trohet”. Ordet betyder alla tre, alltid!

English



Återvänd till den svenska hemsidan

Är frälsningen endast genom tro, eller genom tro plus handling?
Dela denna sida: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries