settings icon
share icon
Fråga

Hur kan jag vittna om evangelium för mina vänner och familjemedlemmar utan att förolämpa eller stöta bort dem?

Svar


Vid något tillfälle i livet har varje kristen en familjemedlem, en vän, medarbetare eller bekant som inte är kristen. Att dela evangeliet med andra kan vara svårt och det kan vara ännu svårare när det handlar om någon som man har nära känslomässiga band till. Bibeln berättar att en del människor kommer ta anstöt och bli förolämpade av evangeliet (Lukas 12:51-53). Men vi har fått befallningen att berätta om evangeliet och det finns ingen ursäkt att inte göra det (Matteus 28:19-20; Apostlagärningarna 1:8; 1 Petrus 3:15).

Hur bör vi då vittna om evangelium för våra familjemedlemmar, vänner, arbetskamrater och bekanta? Det viktigaste vi kan göra är att be för dem. Be att Gud ska förändra deras hjärtan och öppna deras ögon (2 Korintierbrevet 4:4) för evangeliets sanning. Be att Gud ska övertyga dem om sin kärlek till dem och deras behov av frälsning genom Jesus Kristus (Johannes 3:16). Be om vishet om hur du kan hjälpa dem (Jakob 1:5). Förutom att be måste vi också leva gudfruktiga kristna liv, så att de kan se förändringen Gud har gjort i våra egna liv (1 Petrus 3:1-2). Som Franciskus av Assisi en gång sa, "Predika alltid evangelium, och om nödvändigt, använd ord."

Slutligen måste vi vara frimodiga och villiga att faktiskt sprida evangeliet. Förkunna budskapet om frälsning genom Jesus Kristus till vänner och familj (Romarbrevet 10:9-10). Vi måste alltid vara beredda att försvara vår tro (1 Petrus 3:15), men vi måste göra det med kärlek och respekt. I slutändan måste vi lämna våra nära och käras frälsning till Gud. Det är Guds kraft och nåd som räddar människor, inte våra ansträngningar. Det bästa vi kan göra är att be för dem, vittna för dem genom att leva ett kristet liv inför dem, lita på att den Helige Ande kommer att göra arbetet att dra dem till sig, övertyga dem och leda dem till omvändelse.

English



Återvänd till den svenska hemsidan

Hur kan jag vittna om evangelium för mina vänner och familjemedlemmar utan att förolämpa eller stöta bort dem?"
Dela denna sida: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries