settings icon
share icon
Fråga

Vad säger Bibeln om helande?

Svar


Jesaja 53:5 som citeras i 1 Petrus 2:24, är en viktig vers om helande, men är ofta missförstådd och felanvänd. "Ja, han var sargad för våra överträdelsers skull och slagen för våra missgärningars skull. Straffet var lagt på honom, för att vi skulle få frid, och genom hans sår blir vi helade." Ordet som översätts "helade" kan betyda både andligt och fysiskt helande. Men sammanhanget är tydligt i Jesaja 53 och 1 Petr 2 att det handlar om andligt helande. "Våra synder bar han själv i sin kropp upp på träet, för att vi, som har dött från synderna, skulle leva för rättfärdigheten. Genom hans sår har ni blivit helade." (1 Petr 2:24). Versen talar om synd och rättfärdighet inte om sjukdomar. Därför talar "helad" i båda dessa verser om att bli förlåten och räddad, inte nödvändigtvis at bli fysiskt frisk.

Bibeln kopplar inte uttryckligen ihop fysiskt helande med andligt helande. Ibland blir människor fysiskt friska när de sätter sin tro på Kristus, men detta är inte alltid fallet. Ibland är det Guds vilja att hela, men ibland är det inte det. Aposteln Johannes ger oss rätt perspektiv: "Detta är den förtröstan som vi har till honom, att om vi ber om något efter hans vilja, så hör han oss. Och om vi vet att han hör oss vad vi än ber om, så vet vi att vi har det som vi bett honom om." (1 Joh 5:14-15). Gud gör fortfarande under. Gud helar fortfarande människor. Men sjukdomar, smärta och död är fortfarande en verklighet i denna värld. Om inte Herren återvänder snart kommer alla som lever i dag att dö och de allra flesta (även kristna) kommer att dö till följd av kroppsliga problem (sjukdomar eller skada). Det är inte alltid Guds vilja att hela oss kroppsligen.

Vårt fulla fysiska helande väntar dock på oss i himlen. I himlen, blir det ingen mer smärta, sjukdom, lidande eller död (Upp 21). Vi bör vara mindre upptagna med vårt fysiska tillstånd i denna världen och mycket mer intresserade av vårt andliga tillstånd (Rom 12:1-2). Först då kan vi fokusera våra hjärtan på himlen där vi inte längre kommer att ha fysiska problem. Uppenbarelseboken 21:4 beskriver det sanna helandet vi alla bör längta efter: "Och Gud ska torka bort alla tårar från deras ögon. Och döden ska inte vara mer, inte heller sorg, inte heller gråt, och ingen smärta ska finnas mer, för det som förr var är borta."

English



Återvänd till den svenska hemsidan

Vad säger Bibeln om helande?"
Dela denna sida: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries