settings icon
share icon
Fråga

Vad är det kristna synen på rökning? Är rökning en synd?

Svar


Bibeln nämner aldrig direkt rökning. Det finns däremot principer som definitivt gäller rökning. För det första befaller Bibeln oss att inte låta våra kroppar att bli "behärskade" av någonting. "Allt är tillåtet för mig', men allt är inte nyttigt. 'Allt är tillåtet för mig', men jag ska inte låta något ta makten över mig," (1 Kor 6:12). Rökning är onekligen starkt beroendeframkallande. Senare i samma avsnitt får vi höra, "Eller vet ni inte att er kropp är ett tempel för den helige Ande som bor i er och som ni har fått av Gud? Ni tillhör inte er själva, ni är köpta till ett högt pris. Ära då Gud med er kropp!" (1 Kor 6:19-20). Rökning är utan tvekan mycket dåligt för din hälsa. Rökning har visat sig skada lungorna och hjärtat.

Kan rökning anses vara "gynnsam" (1 Kor 6:12)? Kan man säga att rökning verkligen är att ära Gud med din kropp (1 Kor 6:20)? Kan en person ärligt röka "för Guds ära" (1 Kor 10:31)? Vi tror att svaret på dessa tre frågor är ett rungande "nej". Som ett resultat tror vi att rökning är en synd och bör därför inte göras av Jesu Kristi efterföljare.

Vissa argumenterar mot denna uppfattning genom att peka på det faktum att många människor äter ohälsosamma livsmedel, som kan vara lika beroendeframkallande och lika dåliga för kroppen. Som ett exempel är många människor så hjälplöst beroende av koffein att de inte kan fungera utan sin första kopp kaffe på morgonen. Även om detta är sant hur gör det rökning rätt? Det är vår uppfattning att kristna bör undvika frosseri och alltför ohälsosamt ätande. Ja, de kristna hycklar ofta genom att fördöma en synd och tillåta en annan, men återigen det gör inte att rökning ära Gud.

Ett annat argument mot denna syn på rökning är att många gudfruktiga män har varit rökare, som den berömda brittiska predikanten, CH Spurgeon, som var känd för att röka cigarrer. Återigen, tror vi inte detta argument håller. Vi tror gjorde fel Spurgeon som rökte. Var han annars en gudfruktig man och fantastisk lärare i Guds ord? Absolut! Betyder det att alla hans handlingar och vanor hedrade Gud? Nej.

När vi anger att rökning är en synd så säger vi inte att alla rökare är ofrälsta. Det finns många troende i Jesus Kristus som röker. Rökning hindrar inte en person från att frälsas. Man förlorar heller inte frälsning. Rökning är inte mindre förlåtligt än någon annan synd, oavsett om en person blir en kristen eller en kristen bekänner hans/hennes synder mot Gud (1 Joh 1:9). Samtidigt är vi övertygade om att rökning är en synd som bör överges och med Guds hjälp övervinnas.

English



Återvänd till den svenska hemsidan

Vad är det kristna synen på rökning? Är rökning en synd?"
Dela denna sida: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries