settings icon
share icon
Fråga

Vad är ställföreträdande försoning?

Svar


Den ställföreträdande försoningen hänvisar till Jesus Kristus dog som ett substitut för syndarna. Skrifterna lär ut att alla män är syndare (Rom 3:9-18, 23). Straffet för vår synd är död. Romarbrevet 6:23 läser, "Syndens lön är döden, men Guds gåva är evigt liv i Kristus Jesus, vår Herre."

Den versen lär oss flera saker. Utan Kristus, ska vi dö och tillbringa en evighet i helvetet som betalning för våra synder. Döden i Skriften hänvisar till en separation. Alla kommer att dö, men en del kommer att leva i himlen med Herren i evighet, medan andra kommer att leva ett liv i helvetet för evigt. Döden som omnämns här hänvisar till livet i helvetet. Men den andra saken denna vers lär oss är att evigt liv är tillgängligt genom Jesus Kristus. Detta är hans ställföreträdande försoning.

Jesus Kristus dog i vårt ställe när han blev korsfäst på korset. Vi förtjänade att vara de som sättas på ett kors att dö eftersom det är vi som lever syndiga liv. Men Kristus tog straffet på sig själv i vårt ställe, han ersätta oss med sig själv och tog vad vi med rätta förtjänade. "Han som inte visste av synd, honom gjorde Gud till synd i vårt ställe, för att vi i honom skulle bli rättfärdiga inför Gud,"(2 Kor 5:21).

"Han bar våra synder i sin kropp upp på korsets trä, för att vi skulle dö bort från synderna och leva för rättfärdigheten. Genom hans sår är ni helade,"(1 Petr 2:24). Återigen ser vi att Kristus betalade priset för de synder vi begått på sig. Några verser senare läser vi: "Så led också Kristus en gång för era synder. Rättfärdig led han i orättfärdigas ställe för att föra er till Gud. Han blev dödad till kroppen men levandegjord genom Anden,"(1 Petr 3:18). Inte nog med att dessa verser lär oss om att Kristus ersättning var för oss, men de undervisar också att han var försoningen, vilket innebär att han uppfyllde betalningen för människan synd.

En passage till som talar om ställföreträdande försoning är Jesaja 53:5. Denna vers talar om den kommande Kristus som skulle dö på korset för våra synder. Profetian är mycket detaljerad och korsfästelsen hände precis som det var förutsagt. "Han var genomborrad för våra överträdelsers skull, slagen för våra missgärningars skull. Straffet var lagt på honom för att vi skulle få frid, och genom hans sår är vi helade." Lägg märke till ersättningen. Återigen ser vi att Kristus betalade priset för oss!

Vi kan bara betala priset för våra egna synder genom att straffas och placeras i helvetet i all evighet. Men Guds Son, Jesus Kristus, kom till jorden för att betala priset för våra synder. Eftersom han gjorde det för oss, har vi nu möjligheten att inte bara få våra synder förlåtna, men att tillbringa evigheten med Honom. För att kunna göra detta måste vi sätta vår tro på vad Kristus gjorde på korset. Vi kan inte rädda oss själva; Vi behöver en ersättare för att ta vår plats. Jesu Kristis död är den ställföreträdande försoningen.

English



Återvänd till den svenska hemsidan

Vad är ställföreträdande försoning?
Dela denna sida: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries