settings icon
share icon
Fråga

Vad är uppryckandet av kyrkan?

Svar


Ordet uppryckandet förekommer inte i Bibeln. Termen kommer från ett latinskt ord som betyder "en som bär bort, en transport, eller rycka bort". Begreppet "bära bort" eller uppryckandet av kyrkan undervisas tydligt i Skriften.

Uppryckningen av kyrkan är en händelse där Gud "rycker bort" alla troende från jorden för att ge plats för hans rättfärdiga dom över jorden under vedermödan. Uppryckandet beskrivs främst i 1 Tess 4:13-18 och 1 Kor 15:50-54. Gud kommer att återuppliva alla troende som har dött, ge dem förhärligade kroppar och ta dem från jorden, tillsammans med alla levande troende, som också kommer att få förhärligade kroppar vid den tidpunkten. "När en befallning ljuder, en ärkeängels röst och en Guds basun, då ska Herren själv komma ner från himlen, och de som har dött i Kristus ska uppstå först. Därefter ska vi som lever och är kvar ryckas upp bland skyar tillsammans med dem för att möta Herren i rymden. Och så ska vi alltid vara hos Herren,"(1 Tess 4:16-17).

Uppryckandet kommer att innebära en omedelbar omvandling av våra kroppar för att anpassa oss för evigheten. "Men vi vet att när han uppenbaras ska vi bli lika honom, för då får vi se honom sådan han är,"(1 Joh 3:2). Uppryckandet skall skiljas från återkomsten. Vid uppryckandet kommer Herren "i molnen" för att möta oss "i luften" (1 Tess 4:17). Vid den andra ankomsten, nedstiger Herren hela vägen till jorden för att stå på Oljeberget, vilket resulterar i en stor jordbävning följt av ett nederlag för Guds fiender (Sakarja 14:3-4).

Läran om uppryckandet lärdes inte ut i Gamla testamentet, vilket är anledningen till att Paulus kallar det ett "mysterium" nu avslöjat: "Se, jag säger er en hemlighet: Vi ska inte alla insomna, men vi ska alla förvandlas, i ett nu, på ett ögonblick, vid den sista basunens ljud. Basunen ska ljuda och de döda ska uppstå odödliga, och vi ska förvandlas,"(1 Kor 15: 51-52).

Uppryckandet är en härlig händelse som vi alla bör längta efter. Vi kommer äntligen vara fri från synd. Vi kommer att vara i Guds närvaro för evigt. Det är alldeles för mycket debatt om innebörden och omfattningen av uppryckandet. Detta är inte Guds avsikt. Snarare bör uppryckandet vara en tröstande doktrin full av hopp; Gud vill att vi ska "Trösta därför varandra med dessa ord,"(1 Tess 4:18).

English



Återvänd till den svenska hemsidan

Vad är uppryckandet av kyrkan?"
Dela denna sida: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries