settings icon
share icon
Spørgsmål

Hvad er en kristen?

Svar


Hvis man læste i en ordbog, hvordan den beskrev en kristen, så ville det lyde nogenlunde sådan: ”en person der bekender at sin tro på, at Jesus er Kristus, eller på den religion der er baseret på Jesu lærersætninger.” Selvom dette er et godt udgangspunkt, så kommer en sådan beskrivelse, som de fleste ordbøgers beskrivelser, til kort i sit forsøg på at beskrive bibelens sandheder om, hvad en kristen i virkeligheden er. Ordet ”kristen” bruges tre gange i det nye testamente (ApG 11:26; 26:28; 1. Peter 4:6). Efterfølgere af Jesus blev kaldt for kristne for første gang i Antiokia (ApG 11:26) fordi deres adfærd, handlinger og tale var som Kristus’. Ordet ”kristen” betyder bogstaveligt talt, ”at tilhøre Jesus Kristus”, eller ”efterfølger af Jesus”.

Desværre har ordet ”kristen” med tiden mistet en stor del af sin betydning, og bruges om en der er meget religiøs eller har høje moralske standarder, men som enten er eller ikke er en sand efterfølger af Jesus Kristus. Mange mennesker som ikke tror på og stoler på Jesus Kristus, anser sig selv for kristne, fordi de enten går i kirke eller bor i et ”kristent” land. Men at gå i kirke, eller at tjene dem, der er mindre heldige end dig, eller at være en god person, gør dig ikke til en kristen. At gå i kirke gør dig ikke til en kristen, på samme måde som du ikke bliver til en bil, ved at gå ud i en garage. At være medlem af en kirke, eller komme i kirke ofte, og at give til kirkens arbejde, gør dig ikke til en kristen.

Bibelen lærer os, at vores gode gerninger ikke gør os accepterede hos Gud. I Titus 3:5 står der: ”Han frelste os, ikke fordi vi havde gjort retfærdige gerninger, men fordi han er barmhjertig; det gjorde han ved det bad, der genføder og fornyer ved Helligånden.” En kristen er altså en person, der er blevet født på ny af Gud (Johannes 3:3; Johannes 3:7; 1. Peter 1:23) og som har sat deres tro og lid til Jesus Kristus. I Efeserne 2:8 bliver vi fortalt, at, ”For af den nåde er i frelst ved tro. Og det skyldes ikke jer selv, gaven er Guds.”

En sand kristen er en person, som har sat sin tro og lid til Jesu Kristi person og gerning, som inkluderer hans død på korset, som en betaling for vore synder, og at han opstod fra de døde tre dage senere. I Johannes 1:12 står der: ”Men alle dem, der tog imod ham, gav han ret til at blive Guds børn, dem, der tror på hans navn.” Kendetegnene på en sand kristen, er kærlighed til andre mennesker, samt lydighed overfor Guds Ord (1. Johannes 2:4, 10). En sand kristen er virkeligt et barn af Gud, en del af Guds sande familie, og en person som har modtaget nyt liv i Jesus Kristus.

Har du truffet et valg om at give dit liv til Jesus, pga. det du har læst her? Hvis svaret er ja, så tryk gerne på ”Jeg har taget imod Jesus i dag” knappen nedenfor.
English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Hvad er en kristen?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries