settings icon
share icon
Spørgsmål

Hvad siger bibelen om legalisme?

Svar


Ordet ”legalisme” findes ikke i bibelen. Det er et begreb som kristne bruger, til at beskrive en doktrinær holdning, som fremhæver et system af regler og følgeregler, som man skal følge, hvis man ønsker at blive frelst og vokse åndeligt. Legalister tror på, og kræver, at man på en stram og bogstavelig måde følger både regler og følgeregler. Hvad doktrin angår, så er det en holdning, som står i modsætning til nåden. De, som har et legalistisk syn på tingene, kan ofte ikke se, hvad lovens egentlige formål er, og specielt ikke formålet med den gamle Moselov, som skulle være vores ”opdrager” eller ”læremester,” som peger os mod Kristus (Galaterne 3:24).

Sande troende kan også være legalistiske. Men i stedet får vi at vide, at vi må være nådige mod hinanden: ”Den, der er svag i troen, skal I tage imod uden at sætte jer til doms over hans meninger” (Romerne 14:1). Det er desværre sådan, at mange har så stærke meninger omkring doktriner, som ikke er vigtige, at de nogle gange driver andre bort fra deres fællesskaber, og ikke tillader, at andre synspunkter kommer til udtryk. Dette er også et udtryk for legalisme. Mange legalistiske troende begår i dag den fejltagelse, at de kræver fuld opbakning til deres egne, bibelske fortolkninger, og endda også til deres egne traditioner. F.eks. mener nogle, at man helt må undgå at bruge tobak, drikke alkohol, danse, se film, osv., for at være åndelig. Sandheden er, at man ikke er sikker på at være åndelig, ved bare at undgå disse ting.

I Kolossenserbrevet 2:20-23 advarer Paulus imod legalisme: ”Når I med Kristus er døde fra verdens magter, hvorfor underkaster I jer så påbud, som om I levede i verden: Tag ikke, smag ikke, rør ikke! – alt sammen noget, der skal bruges og forgå – det er kun menneskers påbud og lære. Det går for at være visdom med selvvalgt gudsdyrkelse, falsk ydmyghed og skånselsløshed mod legemet, men det har ikke nogen værdi, det tjener kun til kødelig tilfredsstillelse.” Det kan godt være, at legalister udadtil lader til at være retfærdige og åndelige, men legalismen kommer i sidste ende til kort, når det drejer sig om at fuldføre Guds formål, fordi den handler om udvortes gerninger, frem for indre forandring.

Hvis vi ikke ønsker at falde i legalismens fælde, kan vi starte med at holde fast i apostlen Johannes’ ord, ”for loven blev givet ved Moses, nåden og sandheden kom ved Jesus Kristus” (Johannes 1:17), og huske på at være nådige, specielt over for vores brødre og søstre i Kristus. ”Hvem er du, som dømmer en andens tjener? Det er en sag for hans egen herre, om han står eller falder; og han bliver stående, for Herren har magt til at holde ham oppe” (Romerne 14:4). ”Men du, hvorfor dømmer du din broder, eller hvorfor foragter du din broder? Vi skal jo alle stå frem for Guds domstol” (Romerne 14:10).

Det er vigtigt med en advarsel her. Selvom vi må være nådige over for hinanden, og tolerante når det handler om sager, som kan diskuteres, så må vi ikke acceptere kætteri. Vi formanes til at kæmpe for den tro, som én gang for alle er overdraget de hellige (Judas 3). Hvis vi husker på disse retningslinjer, og bruger dem i kærlighed og nåde, så behøver vi ikke at frygte legalisme og kætteri. ”Mine kære, tro ikke enhver ånd, men prøv, om ånderne er af Gud, for der er gået mange falske profeter ud i verden” (1. Johannes 4:1).

English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Hvad siger bibelen om legalisme?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries