settings icon
share icon
Spørgsmål

Hvad er åben teisme?

Svar


"Åben teisme," også kendt som "åbenheds teologi" og "åbenheden for Gud," er et forsøg på at forklare Guds forudviden, i forbindelse med menneskets frie vilje. Argumentet bag åben teisme er essentielt set dette: mennesker er virkeligt frie; hvis Gud kendte fremtiden fuldstændigt, kunne mennesker ikke være virkeligt frie. Derfor ved Gud ikke fuldstændigt alt om fremtiden. Åben teisme mener, at man ikke kan kende fremtiden. Derfor ved Gud alt, der kan vides, men han kender ikke fremtiden.

Åben teisme baserer disse trossynspunkter på skriftsteder, som beskriver at Gud "fortryder" eller "bliver overrasket" eller "lader til at få ny viden" (1. Mos. 6:6; 22:12; 2. Mos. 32:14; Jon. 3:10). Set i lyset af de mange andre skriftsteder, der slår Guds viden om fremtiden fast, må vi forstå disse skriftsteder som Gud, der beskriver sig selv på måder, vi kan relatere til. Gud ved, hvordan vi kommer til at handle og beslutte os, men han "fortryder" i den forstand, at Hans handlinger følger hvordan vi handler. At Gud var bedrøvet pga. menneskehedens ondskab, betyder ikke, at Han ikke var bevidst om, at det ville ske.

I modsætning til åben teisme, står der i Salmernes Bog 139:4, 16 skrevet, "Før ordet bliver til på min tunge, kender du det fuldt ud, Herre... alle dagene stod skrevet i din bog, de var formet, før en eneste af dem var kommet." Hvordan kunne Gud forudsige komplekse detaljer i det Gamle Testamente om Jesus Kristus, hvis Han ikke kender fremtiden? Hvordan kan Gud på nogen måde garantere vores evige frelse, hvis Han ikke ved, hvad fremtiden bringer?

I sidste ende kommer åben teisme til kort, fordi den forsøger at forklare det uforklarlige – forholdet mellem Guds forudviden og menneskets frie vilje. På samme måde, som ekstreme former for calvinisme kommer til kort, fordi de reducerer mennesker til blot at være præ-programmerede robotter, kommer også åben teisme til kort, fordi den benægter Guds sande alvidenhed og herskermagt. Gud må forstås gennem tro, for "uden tro er det umuligt at behage ham" (Hebræerne 11:6a). Derfor er åben teisme ikke en bibelsk holdning. Det er blot endnu et forsøg fra begrænsede mennesker på, at forstå en ubegrænset Gud. Efterfølgere af Kristus bør frasige sig åben teisme. Åben teisme er en forklaring på forholdet mellem Guds forudviden og menneskets frie vilje, men det er ikke en bibelsk forklaring.

English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Hvad er åben teisme?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries