settings icon
share icon
Spørgsmål

Hvad er ateisme?

Svar


Ateisme er det synspunkt, at Gud ikke eksisterer. Dette er ikke noget nyt synspunkt. I Salme 14:1, som blev skrevet af David omkring 1.000 f.kr., bliver ateisme nævnt: ”Tåberne siger ved sig selv: ’Gud er ikke til!’” Nyere statistikker viser, at et stigende antal mennesker, op imod 10 procent på verdensplan, kalder sig selv ateister. Er ateisme virkelig så logisk en holdning, som ateister hævder?

Hvorfor eksisterer ateismen overhovedet? Hvorfor viser Gud sig ikke bare for mennesker, så han dermed kan bevise, at han eksisterer? Det giver jo sig selv, tænker man, at viste Gud sig, så ville alle da tro på ham! Problemet er, at det ikke er Guds vilje blot at få mennesker til at tro på, at han eksisterer. Det er Guds ønske, at mennesker må have tillid til ham igennem tro (2. Peter 3:9), og tage imod hans gratis gave, frelsen, ved tro (Johannes 3:16). Gud viser gentagne gange i det gamle testamente, at han eksisterer (1. Mosebog 6-9); 2. Mosebog 14:21-22; 1.Kongebog 18:19-31). Troede disse mennesker på, at han eksisterede? Ja! Vendte de om fra deres onde veje, og adlød Gud. Nej. Hvis et menneske ikke er villigt til ved tro at acceptere, at Gud eksisterer, så er han/ hun på ingen måde parat til at tage imod Jesus Kristus som deres frelser (Efeserne 2:8-9). Guds ønske er at mennesker må blive kristne, og ikke bare teister (som blot tror, at Gud eksisterer).

Bibelen fortæller os, at Guds eksistens må accepteres ved tro. I Hebræerne 11:6 står der, ”Men uden tro er det umuligt at behage ham; for den, som kommer til Gud, må tro, at han er til og lønner dem, som søger ham.” Bibelen minder os om, at vi er velsignede, når vi har tillid til og stoler på Gud ved tro: ”Jesus sagde til ham: ’Du tror, fordi du har set mig. Salige er de, som ikke har set og dog tror.’”

Guds eksistens er noget, vi må tage imod gennem tro, men det betyder ikke, at troen på ham er ulogisk. Der er mange gode argumenter for, at Gud eksisterer. Bibelen fortæller os, at Guds eksistens er klar at finde i universet (Salme 19:1-4), i naturen (Romerne 1:18-22), og i vores egne hjerter (Prædikeren 3:11). Med det sagt, så kan Guds eksistens ikke bevises; den må accepteres ved tro.

Samtidigt kræver det lige så meget tro at stole på ateismen. At komme med en så absolut påstand, at ”Gud eksisterer ikke,” er det samme som at sige, at man ved alting om alt, der er værd at vide noget om, at man har været overalt i universet og har været vidne til alt, som man kan lægge øje til. Der er selvfølgelig ikke nogen ateist, der ville påstå dette om sig selv. Men det svarer stadig til det, de hævder, når de siger at Gud med sikkerhed ikke eksisterer. Ateister kan, for at give et eksempel, ikke bevise, at Gud ikke bor midt i solen, eller under Jupiters skyer, eller i en fjern galakse. Da disse steder er længere borte, end vi kan undersøge, så kan det ikke bevises, at Gud ikke eksisterer. Det kræver ligeså megen tro at være ateist, som at være teist.

Ateisme kan ikke bevises, og Guds eksistens må man acceptere ved tro. Der er ingen tvivl om, at kristne har en stærk tro på Gud, og indrømmer, at man må tro på at Gud eksisterer. Samtidigt forkaster vi den ide, at troen på Gud er ulogisk. Vi tror på, at Guds eksistens er klar se og at sanse, og er bevist at være en filosofisk og videnskabelig nødvendighed. ”Himlen fortæller om Guds herlighed, hvælvingen beretter om hans hænders værk; dag forkynder det til dag, nat kundgør det til nat. Der lyder ingen ord, ingen tale, uden at deres røst høres; deres røst når ud over hele jorden, deres ord til verdens ende” (Salme 19:1-5).

English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Hvad er ateisme?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries