settings icon
share icon
Spørgsmål

Hvad betyder det at bedrøve/ udslukke Helligånden?

Svar


Når ordet ”udslukke” bliver brugt i Skriften, så taler det om at undertrykke ild. Når den troende løfter troens skjold, som en del af Guds fulde rustning (Efeserne 6:16), så udslukker han Satans brændende pile. Kristus beskriver helvede som et sted, hvor ilden vil være ”uudslukkelig” (Markus 9:44, 46, 48). På samme måde er Helligånden en ild som bor i den enkelte troende. Han ønsker at komme til udtryk igennem vores handlinger og holdninger. Når troende ikke tillader at Helligånden viser sig igennem deres handlinger, og vi gør det, som vi ved er forkert, så undertrykker eller udslukker vi Ånden. Vi tillader ikke Ånden i at vise sig på den måde som han ønsker.

For at forstå hvad det betyder at bedrøve Ånden, må vi først forstå, at dette peger på at Ånden har en personlighed. Det er kun en person, som kan blive bedrøvet; derfor må Ånden være en guddommelig person, for at have denne følelse. Når vi først forstår dette, så kan vi bedre forstå hvordan han bliver bedrøvet, hovedsageligt fordi vi selv bliver bedrøvet. Efeserbrevet 4:30 fortæller os, at vi ikke bør bedrøve Helligånden. Vi bedrøver Ånden ved at leve som hedninger (4:17-19), ved at lyve (4:25), ved at blive vred (4:26-27), når vi bander (4:29), når vi er bitre (4:31), ved at være utilgivende (4:32), og igennem seksuel umoralitet (5:3-5). At bedrøve Ånden er det samme som at handle på en syndig måde, uanset om det kun er i sine tanker, eller både i tanker og handling.

At udslukke og bedrøve Ånden har lignende virkninger. Begge er hindringer for at have en god livsstil. Begge sker når en troende synder mod Gud, og følger hans eller hendes egne, jordiske begær. Den eneste vej vi bør følge, er den vej, som leder den troende nærmere til Gud og til renhed, og længere væk fra verden og fra synd. Ligesom vi ikke bryder os om at blive bedrøvet, og ligesom vi ikke søger efter at udslukke det, som er godt – bør vi heller ikke bedrøve eller udslukke Helligånden, ved at nægte at følge hans retledning.

English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Hvad betyder det at bedrøve/ udslukke Helligånden?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries