settings icon
share icon
Spørgsmål

Hvad siger bibelen om depression? Hvordan kan en kristen overvinde depression?

Svar


Depression er en vidt spredt tilstand, der berører millioner af mennesker, både kristne og ikke-kristne. Hvis man lider af depression, kan man opleve intense følelser af sorgmodighed, vrede, håbløshed, træthed, og en række andre symptomer. Man kan begynde at føle sig nyttesløs, og endda på selvmordets rand, og blive ligeglad med ting og mennesker, som man tidligere fandt glæde ved. Depression udløses ofte af livets omstændigheder, såsom at miste sit job, at miste en af sine kære, skilsmisse, eller psykologiske problemer såsom misbrug eller lavt selvværd.

Bibelen fortæller os, at vi skal være fyldte med glæde og lovprisning (Filipperne 4:4; Romerne 15:11), så Gud ønsker åbenbart, at vi alle skal leve glædesfyldte liv. Dette er ikke let for et menneske, der lider af en situationel depression, men den kan blive lægt gennem Guds gave, bønnen, gennem bibelstudier og anvendelse, støttegrupper, fællesskab med andre troende, bekendelse, tilgivelse, og terapi. Vi må træffe et bevidst valg om ikke at være optaget af os selv, men at vende vores handlinger udadtil. Når man oplever depression, kan man ofte løse dette problem ved at vende sit fokus fra sig selv, til Kristus og andre mennesker.

Klinisk depression er en fysisk tilstand, som må diagnosticeres af en læge. Den behøver ikke at skyldes livets omstændigheder, og symptomerne heller ikke fjernes ved egen vilje. Modsat det, som mange i den kristne verden tror, så skyldes klinisk depression ikke altid synd. Depression kan nogle gange skyldes en fysisk tilstand, der må behandles med medicin og/ eller terapi. Gud kan selvfølgelig helbrede enhver slags sygdom eller diagnose. Men i nogle tilfælde er det, at tage til en læge pga. depression, ikke anderledes end at tage til læge for en fysisk skade.

Der er nogle ting, at de, der lider af depression kan gøre, for at lette deres angst. De må sikre sig, at de bliver i Ordet, selv når de ikke har lyst til det. Følelser kan lede os på afveje, men Guds Ord forbliver fast og urokkeligt. Vi må fastholde en stærk tro på Gud og holde os endnu tættere til ham, når vi oplever prøvelser og fristelser. Bibelen fortæller os, at Gud aldrig vil tillade fristelser i vores liv, som overstiger hvad vi kan håndtere (1. Korinther 10:13). Selvom det ikke er en synd at være deprimeret, så er man stadig ansvarlig for sin reaktion på denne tilstand, hvilket også indebærer at søge den professionelle hjælp, man har brug for. ”Lad os bestandig ved ham bringe Gud takoffer, det vil sige frugten af læber, som bekender hans navn” (Hebræerne 13:15).

English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Hvad siger bibelen om depression? Hvordan kan en kristen overvinde depression?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries