settings icon
share icon
Spørgsmål

Hvad sker der efter døden?

Svar


Der råder desværre megen forvirring omkring døden indenfor den kristne tro. Nogle står fast på, at alle ”sover” indtil den endelige dom, hvorefter alle vil blive sendt enten i himlen eller i helvede. Andre tror, at man sendes til sin endelige og evige destination, i det øjeblik, man dør. Der er også dem, der mener, at når et menneske dør, så sendes dets ” sjæl/ ånd til en midlertidig himmel eller helvede, for at vente på den endelige opstandelse, den endelige dom, og derefter deres sjæles evige destination. Så hvad siger bibelen egentlig om, hvad der sker efter døden?

Hvad angår dem, der tror på Jesus Kristus, fortæller bibelen os at de troendes sjæle/ ånder tages til himlen efter dødsøjeblikket, fordi deres synder er blevet tilgivet, da de har taget imod Jesus Kristus som frelser (Johannes 3:16, 18, 36). For troende betyder døden at ”.. bryde op fra legemet og have hjemme hos Herren” (2. Korinther 5:16-18; Filipperne 1:23). Men der er også skriftsteder, som 1. Korinther 15:50-54, og 1. Thessaloniker 4:13-17, som beskriver at troende genopstår og bliver givet herlighedslegemer. Hvis troende nu tager hjem til Jesus når de dør, hvad er formålet så med denne opstandelse? Det lader til, at selvom de troendes sjæle/ ånder tages op til himlen, når de dør, så forbliver deres legemer ”sovende” i graven. Men ved de troendes genopstandelse, bliver den fysiske krop også genopstanden, herliggjort, og derefter genforenet med sjælen/ ånden. Denne genforenede krop-sjæl-ånd vil være de troendes ejendom i al evighed i de nye himle og den nye jord (Åbenbaringen 21-22).

Hvad angår dem, der ikke tror på Jesus Kristus, vil døden betyde evig straf. Men på samme måde som troende, så lader det også til, at ikke-troende vil blive sendt til et midlertidigt forvaringssted når de dør, for at vente på den endelige opstandelse, dom, og evige skæbne. I Lukas 16:22-23 beskrives en rig mand, som pines straks efter at han dør. Åbenbaringen 20:11-15 fortæller, at alle ikke-troende vil genopstå, blive dømt ved den store, hvide trone, og derefter blive kastet i Ildsøen. Ikke-troende sendes altså ikke direkte i helvede (Ildsøen) lige efter døden, men befinder sig snarere i en midlertidig virkelighed, hvor de oplever dom og fordømmelse. Men selvom ikke-troende ikke sendes direkte i Ildsøen efter at de dør, så er deres skæbne, lige efter døden, på ingen måde behagelig. Den rige mand råbte f.eks., at ”.. jeg pines i disse luer (flammer)” (Lukas 16:24).

Altså forvares ethvert menneske i en midlertidig himmel eller helvede, når de dør. Et menneskes skæbne ændres ikke, efter at have oplevet dette midlertidige sted. Det er kun ”stedet” selv, der ændres. Troende vil i sidste ende få adgang til de nye himle og den ny jord (Åbenbaringen 21:1), og ikke-troende vil ultimativt ende i Ildsøen (Åbenbaringen 20:11-15). Disse er de endelige destinationer for alle mennesker – baseret udelukkende på, om de har taget imod Jesus Kristus som deres frelser, eller ej (Matthæus 25:46; Johannes 3:36).

English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Hvad sker der efter døden?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries