settings icon
share icon
Spørgsmål

Hvad er Islam, og hvad tror muslimer på?

Svar


Islams religion begyndtes tidligt i det 7. århundrede e.Kr. af en mand, der hed Muhammed. Han hævdede, at englen Gabriel havde besøgt ham. I løbet af disse englebesøg, som fortsatte i omkring 23 år indtil Muhammeds død, skulle englen efter sigende havde åbenbaret Guds ord for Muhammed (Gud kaldes på arabisk og af muslimer for ”Allah”). Disse dikterede åbenbaringer omfatter koranen, som er Islams hellige bog. Islam lærer, at koranen er Allahs endelige og sidste åbenbaring.

Muslimer, altså efterfølgere af Islam, tror på, at koranen er Allahs præ-eksisterende og fuldkomne ord. Desuden forkaster mange muslimer alle andre sproglige versioner af koranen. En oversættelse er ikke en gyldig version af koranen, der kun eksisterer på arabisk. Selvom koranen er den primære, hellige bog, anser man også sunnaen for at være den anden kilde til religiøs instruktion. Sunnaen blev skrevet af Muhammeds følgesvende, og handler om, hvad Muhammed sagde, gjorde, og anerkendte.

Nøgletroen i Islam handler om, at Allah er den eneste sande Gud, og at Muhammed var Allahs profet. Ved blot at bekræfte disse trossynspunkter, kan man konvertere til Islam. Ordet ”muslim” betyder ”en, der underkaster sig Allah.” Islam hævder at være den ene sande religion, hvorfra alle andre religioner nedstammer (inklusive jødedom og kristendom).

Muslimer bygger deres liv på fem søjler:

1. At bekende troen: ”Der findes ingen anden sand gud end Gud (Allah), og Muhammed er Guds budbringer (profet).”

2. Bøn: Man skal bede fem gange dagligt.

3. At give: Man skal give til dem, der har brug for det, for alt kommer fra Allah.

4. Faste: Udover at faste fra tid til anden, skal alle muslimer faste i løbet af fejringen af Ramadan (den niende måned i den islamiske kalender).

5. Hajj: Man må tage på pilgrimsrejse til Mekka (Makkah) mindst en gang i livet (i løbet af den islamiske kalenders tolvte måned).

Disse fem principper, som danner rammen for muslimernes lydighed, tager man både alvorligt og bogstaveligt. Hvis en muslim vil i paradis, afhænger det af, at han har adlydt disse fem søjler.

Hvad angår kristendommen, har Islam mange ligheder med denne, samt klare forskelle fra den. Ligesom kristendommen er Islam monoteistisk, men i modsætning til kristendommen afviser Islam konceptet om, at der findes en treenighed. Islam godtager visse dele af bibelen, såsom loven og evangelierne, men afviser størstedelen af det, og ser det som ærekrænkende og uinspireret.

Islam hævder at Jesus blot var en profet, og ikke Guds Søn (muslimer tror kun på, at Allah er Gud, og hvordan kan han have en Søn?). Islam mener snarere, at Jesus, som menes at være født af en jomfru, faktisk blev skabt af jordens støv ligesom Adam. Muslimer tror ikke på, at Jesus døde på korset; altså benægter de en af de centrale lærer i kristendommen.

Til sidst, så lærer Islam at man kommer i paradis gennem gode gerninger og lydighed mod koranen. Som kontrast til dette afslører bibelen derimod, at mennesket ikke kan måle sig med den hellige Gud. Det er kun på grund af hans barmhjertighed og kærlighed, at syndere kan frelses ved troen på Kristus (Efeserne 2:8-9).

Det er klart, at Islam og kristendommen ikke begge kan være sande. Enten var Jesus den største profet, eller også var Muhammed. Enten er bibelen Guds Ord, eller også er koranen det. Enten frelses man ved at tage imod Jesus Kristus som sin frelser, eller ved at følge de fem søjler. Som sagt, så kan begge religioner ikke være sande. Og denne sandhed, der adskiller de to religioner i vigtige spørgsmål, har også evige konsekvenser.

English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Hvad er Islam, og hvad tror muslimer på?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries