settings icon
share icon
Spørgsmål

Hvordan kan jeg kende Guds vilje for mit liv? Hvad siger bibelen om at kende Guds vilje?

Svar


Der er to nøgler til at forstå Guds vilje i en given situation: 1) Vær sikker på, at det du beder om, eller ønsker at gøre, ikke er noget bibelen forbyder. 2) Vær sikker på, at det du beder om eller ønsker at gøre, vil herliggøre Gud og hjælpe dig med at vokse åndeligt set. Hvis disse to ting er i orden, men Gud stadig ikke giver dig det du beder om, så er det sandsynligvis ikke Guds vilje at du skal få det, du beder om. Eller måske må du vente et stykke tid, inden du modtager det, du ønsker. Det kan nogle gange være svært at kende Guds vilje. Mennesker ønsker at Gud skal fortælle dem, præcis hvad de skal gøre – hvor de skal arbejde, bo, hvem de skal gifte sig med, osv. Gud giver sjældent mennesker information så direkte og specifikt. Gud tillader os at træffe beslutninger angående sådanne ting.

I Romerne 12:2 står der: ”Og tilpas jer ikke denne verden, men lad jer forvandle, ved at sindet fornyes, så i kan skønne, hvad der er Guds vilje: det gode, det som behager ham, det fuldkomne.” Den eneste slags beslutning, Gud ikke ønsker at vi skal træffe, er beslutningen om at synde eller stå hans vilje imod.

Gud ønsker at vi skal træffe beslutninger, der er i tråd med hans vilje. Så hvordan kan du vide, hvad Guds vilje er for dig? Hvis du vandrer tæt med Herren og virkeligt ønsker at hans vilje skal ske i dit liv, så vil Gud lægge sine ønsker i dit hjerte. Nøglen er altså at ønske Guds vilje, frem for sin egen. ”Find din glæde i Herren, så giver han dig hvad dit hjerte ønsker” (Salme 37:4). Hvis bibelen ikke taler imod det, og det virkeligt kan gavne dig åndeligt set, så giver bibelen dig ”tilladelse” til at træffe beslutninger og følge dit hjerte. Hvis du i sandhed søger Guds vilje med en ydmyg ånd og et åbent sind, så vil han afsløre sin vilje for dig.

English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Hvordan kan jeg kende Guds vilje for mit liv? Hvad siger bibelen om at kende Guds vilje?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries