settings icon
share icon
Spørgsmål

Hvad er en kødelig kristen?

Svar


Kan en ægte kristen være kødelig? For at finde svaret på dette spørgsmål, så lad os først definere begrebet ”kødelig.” Ordet ”kødelig” er oversat fra det græske ord sarkikos, som bogstaveligt talt betyder ”kødeligt”/ ”kødagtigt.” Vi læser dette ord i en kontekst, som handler om kristne i 1. Korintherbrev 3:1-3. I disse vers omtaler Paulus læserne som ”brødre,” et begreb som han næsten udelukkende bruger, når han henviser til andre kristne; han fortsætter så med at beskrive dem som ”kødelige.” Derfor kan vi konkludere, at det er muligt for kristne at være kødelige. Bibelen gør det helt klart, at intet menneske er helt syndfrit (1. Johannes 1:8). Hver eneste gang vi synder, handler vi kødeligt.

Men en nøgle til alt dette er at forstå, at mens en kristen for en tid kan være kødelig, så vil en ægte kristen ikke forblive kødelig resten af sit liv. Nogle har misbrugt ideen om en ”kødelig kristen” ved at sige, at det er muligt for et menneske at komme til tro på Kristus, og derefter at fortsætte med at leve resten af livet på en helt kødelig facon, uden at der findes noget bevis på, at de er blevet født på ny, eller er blevet til en ny skabning (2. Korinther 5:17). Et sådant koncept er helt ubibelsk. Jakobsbrevet 2 gør det umådeligt klart, at ægte tro altid vil resultere i gode gerninger. Kan en kristen, som gennemgår en tid med svigt og/ eller oprør, lade til at være kødelig? Ja. Vil en ægte kristen forblive kødelig? Nej.

Da det er et skriftmæssigt faktum, at vores evige sikkerhed er blevet os sikret, så er selv den kødelige kristen frelst. Vi kan ikke miste frelsen, for frelsen er en Guds gave, som han ikke vil tage fra os (se Johannes 10:28; Romerne 8:37-39; 1. Johannes 5:13). Selv i 1. Korintherbrev 3:15 er den kødelige kristen sikker på at blive frelst. ”Men hvis hans arbejde går op i luer, skal han gå glip af lønnen, men selv blive frelst, dog som gennem ild.”

Spørgsmålet er ikke, om en person som hævder at være en kristen, men lever et kødeligt liv, har mistet frelsen, men om en sådan person var frelst til at begynde med (1. Johannes 2:19).

Kristne, som begynder at blive kødelige i deres opførsel, kan forvente at Gud disciplinerer dem i sin kærlighed (Hebræerne 12:5-11), så de kan få genoprettet det tætte fællesskab med ham, og blive optrænet til at adlyde ham. Guds ønske med at frelse os, er, at vi løbende vokser i at ligne Kristus (Romerne 12:1-2), og at vi bliver mere åndelige og mindre kødelige. Denne proces kaldes også for helliggørelse. Der vil fortsat komme kødelige udbrud, indtil den dag vi bliver udfriet fra vores syndige kød. Men for den, som har en ægte tro på Kristus, vil disse kødelige udbrud være undtagelsen, og ikke reglen.

English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Hvad er en kødelig kristen?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries