settings icon
share icon
Spørgsmål

Hvad er kristen meditation?

Svar


I Salmernes Bog 19:15 læser vi følgende, ”Tag nådigt imod min munds ord og mit hjertes tanker (engelsk: meditation), Herre, min klippe og forløser!” Men hvad er kristen meditation så for noget, og hvordan bør en kristen meditere? Desværre får ordet ”meditation” os til tider til at tænke på noget mystisk. For nogle handler meditation om, at man renser sindet for tanker, imens man sidder i en underlig stilling. For andre betyder meditation, at de kommunikerer med åndeverdenen omkring os. Kristen meditation har sandelig ikke noget at gøre med sådanne koncepter.

Kristen meditation har intet at gøre med praksisser, som har den østlige mysticisme som fundament. Der er f.eks. tale om praksisser som lectio divina, transcendental meditation, og andre former for såkaldt kontemplativ bøn. Der er farlige præmisser forbundet med disse praksisser, fordi de handler om, at vi skal ”høre Guds stemme,” ikke igennem hans Ord, men igennem personlig åbenbaring ved meditation. Nogle kirker er fyldt med mennesker, som mener at de har hørt et ”ord fra Herren,” og ofte modsiger disse ord hinanden, og er med til at skabe splittelse i Kristi legeme. Kristne må ikke forlade Guds Ord, for det er ”indblæst af Gud og nyttigt til undervisning, til bevis, til vejledning og til opdragelse i retfærdighed, så at det menneske, som hører Gud til, kan blive fuldvoksent, udrustet til al god gerning” (2. Timotheus 3:16-17). Hvis bibelen er tilstrækkelig, når det handler om at udruste os til al god gerning, hvordan kan vi så mene, at vi har behov for at søge en mystisk oplevelse, enten i stedet for, eller som tilføjelse til den?

Kristen meditation må udelukkende handle om Guds Ord, og det, som Ordet åbenbarer om ham. Dette var David enig i, og han anså det menneske for at være ”lykkeligt,” som ”har sin glæde ved Herrens lov og grunder på hans lov dag og nat” (Salme 1:2). Sand, kristen meditation kommer til udtryk ved en aktiv tankeproces, hvormed vi overgiver os selv til studiet af Guds Ord, beder over det, og beder Gud om at give os forståelse ved sin Ånd, som har lovet at ville vejlede os ”i hele sandheden” (Johannes 16:13). Derefter bruger vi denne sandhed i praksis, og overgiver os dermed til Skriften, og benytter den som vores rådgiver i liv og praksis, og fortsætter med vores daglige vandring. Dette skaber åndelig vækst og modenhed i de ting, som hører Gud til, alt imens vi oplæres af Helligånden.

English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Hvad er kristen meditation?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries