settings icon
share icon
Spørgsmål

Satte Gud kundskabens træ om godt og ondt i Edens have?

Svar


Gud satte kundskabens træ om godt og ondt i Edens have, for at give Adam og Eva muligheden for at adlyde ham eller være ulydige mod ham. Adam og Eva var frie til at gøre hvad som helst, bare ikke spise af kundskabens træ om godt og ondt. I 1. Mosebog 2:16-17 står der, ”Gud Herren tog mennesket og satte ham i Edens have, for at han skulle dyrke og vogte den. Men Gud Herren gav mennesket den befaling: »Du må spise af alle træerne i haven”. Hvis Gud ikke havde givet Adam og Eva dette valg, så ville de ikke være andet end robotter, som bare gjorde som de var programmeret til. Gud skabte Adam og Eva til at være ”frie” væsener, som selv kunne træffe beslutninger, og vælge mellem godt og ondt. Hvis Adam og Eva skulle være virkeligt frie, måtte de have et valg.

Der var egentligt ikke noget ondt ved hverken træet eller træets frugt som sådan. Det er tvivlsomt, at det gav Adam og Eva mere egentlig kundskab at spise af træets frugt. Det var Adam og Evas ulydighedshandling, der åbnede deres øjne, så de så ondskaben. Da de syndede og handlede ulydigt, bragte det synd og ondskab ind i verden, og ind i deres liv. At spise af frugten var, pga. oprøret mod Gud ved denne handling, årsagen til at Adam og Eva fik indsigt i det onde (1. Mosebog 3:6-7).

Gud ønskede ikke, at Adam og Eva skulle synde. Gud vidste allerede hvad konsekvensen af denne synd ville være. Gud vidste, at Adam og Eva ville synde, og dermed bringe ondskab, lidelse og død ind i verden. Hvorfor tillod Gud så, at Satan fristede Adam og Eva? Gud tillod, at Satan fristede Adam og Eva, så de dermed kunne træffe et valg. Adam og Eva valgte, af egen fri vilje, at spise af frugten, og dermed vise ulydighed mod Gud. Konsekvenserne – ondskab, synd, lidelse, sygdom, og død – har plaget verden lige siden. Adam og Evas beslutning resulterede i, at ethvert menneske fødes med en syndenatur; en tilbøjelighed til at synde. Adam og Evas synd var det, der ultimativt krævede at Jesus Kristus måtte dø på korset, og udgyde sit blod for vores skyld. Ved at tro på Kristus, kan vi blive sat fri for syndens konsekvenser, og i sidste ende fri fra synden selv. Må vi sammen med Paulus gentage ordene, som han skrev i Romerbrevet 7:24-25, ”Jeg elendige menneske! Hvem skal fri mig fra dette dødsens legeme? Men Gud ske tak ved Jesus Kristus, vor Herre!”

English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Satte Gud kundskabens træ om godt og ondt i Edens have?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries