settings icon
share icon
Spørgsmål

Hvordan bør vi leve vores liv, set i lyset af Kristi tilbagekomst?

Svar


Vi tror på, at Kristi tilbagekomst er pludselig, hvilket betyder, at den kan ske når som helst. Sammen med apostlen Paulus, venter vi på, at vort ”salige håb skal opfyldes og vor store Gud og frelser, Jesus Kristus, komme til syne i herlighed” (Titus 2:13). Mange, som ved, at Herren kan vende tilbage når som helst, bliver fristet til at stoppe med det, de laver i øjeblikket, og bare ”vente” på ham.

Men der er en stor forskel på at vide, at Jesus kan vende tilbage i dag, og at vide, at han vil vende tilbage i dag. Jesus sagde ”Men den dag eller time er der ingen, der kender” (Matthæus 24:36). Tiden for hans komme er noget, som Gud ikke har åbenbaret for nogen, og derfor bør vi fortsætte med at tjene ham, til han kalder os til sig selv. I Jesu lignelse om de ti talenter, instruerer den snart bortrejste konge sine tjenere, og siger til dem: ”Arbejd med dem, indtil jeg kommer tilbage” (Lukas 19:13).

Skriften taler altid om Kristi tilbagekomst som en motivation til at handle, og ikke som en grund til at stoppe med at handle. I 1. Korintherbrev 15:58 afslutter Paulus sin undervisning om bortrykkelsen, ved at sige, ”giv jer helt hen i arbejdet for Herren.” I 1. Thessalonikerbrev 5:6 afslutter Paulus en undervisning om Kristi komme med disse ord: ”Så skal vi da ikke sove som de andre, men være vågne og ædru.” At trække sig tilbage og ”beskytte borgen” var aldrig Jesu ønske for os. I stedet for arbejder vi, når vi kan. ”Der kommer en nat, da ingen kan arbejde” (Johannes 9:4).

Apostlene levede og tjente ud fra tanken om, at Jesus kunne vende tilbage i deres egen levetid; hvad så hvis de havde stoppet med at arbejde, og bare havde ”ventet”? Så ville de have været ulydige over for Kristi befaling, da han sagde til dem, ”Gå ud i alverden og prædik evangeliet for hele skabningen” (Markus 16:15), og evangeliet ville ikke være blevet forkyndt. Apostlene forstod at Jesu pludselige tilbagekomst betød, at de måtte være optaget af at gøre Guds arbejde. De levede livet til fulde, som var hver dag deres sidste. Vi bør også se på hver dag som en gave, og bruge den til at herliggøre Gud med.

English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Hvordan bør vi leve vores liv, set i lyset af Kristi tilbagekomst?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries