settings icon
share icon
Spørgsmål

Hvad er Helligåndens rolle i vores liv i dag?

Svar


Af alle de gaver, som er blevet givet til menneskeheden, er der ikke nogen større gave end Helligåndens nærvær. Ånden har mange funktioner, roller og gøremål. For det første gør han sit værk i folks hjerter overalt. Jesus fortalte disciplene, at han ville sende Ånden til verden for at ”overbevise verden om synd og om retfærdighed og om dom” (Johannes 16:7-11). Ethvert menneske har en ”Gudgivet samvittighed,” uanset om de vil indrømme det eller ej. Ånden bruger Guds sandheder til at tale til menneskets sind, for både retfærdigt og tilstrækkeligt at give dem overbevisende argumenter for, at de er syndere. Når man reagerer på den overbevisning, bringer det mennesket til frelse.

Når vi først er frelst og tilhører Gud, tager Helligånden plads i vores hjerter for evigt, og forsegler os med sit bekræftende, faste og forsikrende løfte om, at vi for evigt er hans børn. Jesus sagde, at han ville sende Helligånden for at være vores hjælper, trøster, og vejleder. og jeg vil bede Faderen, og han vil give jer en anden talsmand, som skal være hos jer til evig tid” (Johannes 14:16). Det græske ord for ”talsmand” som her er oversat, betyder ”én som kaldes op og vandrer ved siden af,” og handler indirekte om, at personen opmuntrer og formaner. Helligånden tager evigt bolig i de troendes hjerter (Romerne 8:9; 1. Korinther 6:19-20, 12:13). Jesus gav Ånden som ”kompensation” for hans fravær, for at gøre de ting i vores liv, som Jesus ville have gjort, hvis han havde forblevet med os personligt.

En af disse ting er, at han åbenbarer sandheden. Helligåndens nærvær i os gør det muligt at vi kan forstå og tolke Guds Ord. Jesus fortalte disciplene, ”Men når han kommer, sandhedens ånd, skal han vejlede jer i hele sandheden” (Johannes 16:13). Han åbenbarer hele Guds råd for os angående tilbedelse, doktrin, og at leve kristenlivet. Han er den ultimative vejleder, som går foran, og leder os af rette stier, fjerner forhindringer, åbner vores forståelse, og gør alting enkelt og klart. Han leder os på den vej, vi må gå, når det handler om alle slags åndelige ting. Uden en sådan vejleder ville vi nødvendigvis fejle. En meget vigtig del af det han åbenbarer, er, at Jesus er den, han sagde han var (Johannes 15:26; 1. Korinther 12:3). Ånden overbeviser os om Kristi guddommelighed og inkarnation, om at han er Messias, om hans lidelse og død, hans opstandelse og himmelfart, hans ophøjelse til at sidde ved Faderens højre hånd, og hans rolle som alle menneskers dommer. Han herliggør Kristus i alle ting (Johannes 16:14).

En anden af Helligåndens funktioner er, at han er gavegiver. 1. Korintherbrev 12 beskriver de åndelige gaver som gives til de troende, for at vi kan fungere som Kristi legeme på jorden. Alle disse gaver, både store og små, bliver givet os af Ånden, så vi kan være hans ambassadører til verden, vise hans nåde frem og herliggøre ham.

Helligånden fungerer også som den, der skaber frugt i vores liv. Når han tager bolig i os, begynder hans sit arbejde med at høste sin frugt i vores liv – kærlighed, glæde, fred, tålmodighed, venlighed, godhed, trofasthed, mildhed og selvbeherskelse (Galaterne 5:22-23). Disse kommer ikke af de gerninger, som stammer fra kødet, for kødet kan umuligt skabe sådan frugt. De er et resultat af Helligåndens arbejde i vores liv.

Når vi ved at Helligånden har taget bolig i vores liv, at han gør alle disse mirakuløse ting, at han er med os til evig tid, og at han aldrig vil slippe eller forlade os, så er det en stor glæde og trøst. Gud ske tak for hans dyrebare gave - Helligånden, og hans værk i vores liv!

English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Hvad er Helligåndens rolle i vores liv i dag?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries