settings icon
share icon
Spørgsmål

Hvorfor findes der så mange religioner? Fører alle religioner til Gud?

Svar


Da der findes så mange religioner, og da nogle hævder, at alle religioner fører til Gud, skaber dette uden tvivl forvirring hos mange, der ærligt søger sandheden om Gud, og nogle gange ender det med, at nogle opgiver nogensinde at nå til den absolutte sandhed om dette emne. Eller også ender de med at tage imod den universalistiske påstand, at alle religioner fører til Gud. Og skeptikere peger selvfølgelig også på, at når der eksisterer så mange religioner, er det et bevis på, at man ikke kan kende Gud, eller at Gud ikke eksisterer.

Romerbrevet 1:19-21 indeholder den bibelske forklaring på, hvorfor der findes så mange religioner. Ethvert mennesker ser og kender sandheden om Gud, fordi Gud har skabt det på denne måde. Men i stedet for at acceptere sandheden om Gud og underlægge sig den, vrager de fleste mennesker den, og søger deres egen måde at forstå Gud på. Men dette fører ikke til oplysning om Gud, men til forgæves tænkning. Det er her, at vi finder årsagen til, at der findes så ”mange religioner.”

Mange mennesker ønsker ikke at tro på en Gud, som kræver retfærdighed og moralsk levevis, så de opfinder i stedet for en gud, der ikke kommer med sådanne krav. Mange mennesker ønsker ikke at tro på en Gud, som erklærer, at det er umuligt for mennesket at gøre sig fortjent til himlen. Derfor opfinder de en gud, som lukker mennesker ind i himlen, hvis de gjort nogle bestemte ting, fulgt nogle særlige regler, og/ eller adlydt særlige love, i det mindste så godt som de nu kunne. Mange mennesker ønsker ikke et forhold til en Gud, som er enevældig og almægtig. Derfor forestiller de sig, at Gud minder mere om en mystisk kraft, end en personlig og enevældig hersker.

Det er ikke et argument imod Guds eksistens, eller et argument for, at sandhed om Gud ikke er klar, at der findes så mange religioner. Eksistensen af så mange religioner er snarere en demonstration af menneskehedens forkastelse af den ene, sande Gud. Menneskeheden har erstattet ham med guder, der stemmer mere overens med det, de selv kan lide. Dette er et farligt foretagende. Ønsket om at genskabe Gud i vort eget billede stammer fra syndenaturen i os selv – og denne natur vil i sidste ende ”høste fordærv” (Galaterne 6:7-8).

Fører alle religioner til Gud? Det gør de faktisk. Alle af dem fører til hans dom, på nær en. Det er kun denne ene – kristendommen – der fører til hans tilgivelse og evigt liv. Uanset hvilken religion man tager imod, vil ethvert menneske møde Gud efter døden (Hebræerne 9:27). Alle religioner fører til Gud, men kun en af disse religioner vil resultere i Guds accept, for kun gennem hans frelse ved troen på Jesus Kristus, kan man komme frimodigt til ham. Beslutningen om at tage imod sandheden om Gud, er vigtigt af denne enkle grund: evigheden en frygtelig lang tid at tage fejl i. Derfor er det så vigtigt, at man tænker rigtigt om Gud.

English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Hvorfor findes der så mange religioner? Fører alle religioner til Gud?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries