settings icon
share icon
Spørgsmål

Frelses man ved tro alene, eller ved tro plus gerninger?

Svar


Dette er muligvis det vigtigste spørgsmål i al kristen teologi. Spørgsmålet blev årsagen til Reformationen, som var delingen af den protestantiske og den katolske kirke. Spørgsmålet deler den bibelske kristendom fra såkaldte ”kristne” kulter. Spørgsmålet er altså: kommer frelsen ved tro alene, eller ved tro plus gerninger? Frelses jeg udelukkende ved at tro på Jesus, eller ved at tro på Jesus samt gøre visse gerninger?

Spørgsmålet om tro alene eller tro samt gerninger besværliggøres af nogle skriftsteder, der synes svære at forene. Prøv at sammenligne Romerne 3:28; 5:1 og Galaterne 3:24 med Jakob 2:24. Nogle ser en forskel på Paulus (frelsen er ved tro alene) og Jakob (frelsen er ved tro plus gerninger). Paulus forklarer dogmatisk, at frelsen er ved tro alene (Efeserne 2:8-9), imens Jakob synes at sige, at der kræves gerninger oveni troen. Det umiddelbare problem forklares i det øjeblik, man undersøger hvad Jakob egentlig taler om. Jakob benægter troen på, at et menneske kan have tro uden at frembringe gode gerninger (Jakob 2:17-18). Jakob lægger vægt på, at sand tro på Kristus vil skabe et forvandlet liv og gode gerninger (Jakob 2:20-26). Jakob siger ikke noget om, at man bliver gjort retfærdig ved tro samt gerninger, men tværtimod at et menneske, som virkelig er blevet gjort retfærdig vil have gerninger i hans/ hendes liv. Hvis en person påstår at være en troende, men ikke har gode gerninger i hans/ hendes liv, så har denne person ikke en sand tro på Kristus (Jakob 2:14, 17, 20, 26).

Paulus siger det samme i sine breve. De gode frugter, som troende bør have i deres liv, står nævnt i Galaterne 5:22-23. Straks efter at have sagt, at vi frelses af tro, og ikke gerninger (Efeserne 2:8-9), fortsætter Paulus med at forklare, at vi er skabt til at gøre gode gerninger (Efeserne 2:10). Paulus forventer ligeså meget af et forvandlet liv, som Jakob gør: ”Altså: Er nogen i Kristus, er han en ny skabning. Det gamle er forbi, se, Noget ny er blevet til!” (2. Korinther 5:17). Jakob og Paulus er ikke uenige i deres undervisning i frelsen. De går i kødet på det samme emne, men fra forskellige synsvinkler. Paulus lægger vægt på, at retfærdiggørelsen sker ved tro alene, mens Jakob lægger vægt på, at sand tro på Kristus vil munde ud i gode gerninger.

English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Frelses man ved tro alene, eller ved tro plus gerninger?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries