settings icon
share icon
Vraag

Christelijke uitleg van dromen? Zijn onze dromen van God afkomstig?

Antwoord


GotQuestions.org is geen Christelijke service die dromen voor je uitlegt. Wij interpreteren geen dromen. We geloven sterk dat de dromen van een mens en de betekenis van die dromen een zaak zijn tussen alleen hem (of haar) en God. Spreekt God nog steeds via dromen? Door de Schriftteksten heen sprak God vele malen tot mensen door middel van dromen. Voorbeelden hiervan zijn Jozef de zoon van Jakob (Genesis 37:5-10), Jozef de echtgenoot van Maria (Matteüs 2:12-22), Salomo (1 Koningen 3:5-15), en verschillende anderen (Daniël 2:1; 7:1; Matteüs 27:19). Er is ook een profetie van de Profeet Joël (Joël 2:28), in Handelingen 2:17 geciteerd door de Apostel Petrus, die gewag maakt van het gebruik van dromen door God. Het eenvoudige antwoord is dus: ja, God kan via dromen spreken en doet dit ook.

Maar het wordt anders wanneer we die waarheid in de tegenwoordige tijd toepassen. We moeten in gedachten houden dat de Bijbel nu is voltooid en alles beslaat wat we van het heden tot in de eeuwigheid moeten weten. Dat wil niet zeggen dat God tegenwoordig geen wonderen verricht of niet via dromen spreekt. Het verschil is dat God de manier al heeft geopenbaard waarop Hij van het heden tot in de eeuwigheid met de mensheid zal omgaan: in de Bijbel. Alles wat God zegt, of het nu een droom is of een visioen of een “kleine stille stem”, zal volledig in overeenstemming zijn met wat Hij al in Zijn Woord heeft geopenbaard. Aan dromen kan geen hoger gezag worden toegekend dan aan de Schrift. Nogmaals, ALS God via een droom tot een mens zou spreken, dan zou Zijn boodschap perfect overeenstemmen met Zijn Woord. Vanwege ons geloof in de Goddelijke inspiratie, het gezag en de volledigheid van de Schrift, vinden wij het hoogst onwaarschijnlijk dat God tegenwoordig regelmatig via dromen zou spreken. Maar tegelijkertijd kunnen we deze mogelijkheid op basis van de Schriftteksten niet helemaal uitsluiten.

Als jij een droom hebt en het gevoel hebt dat God jou deze misschien heeft gegeven, bid er dan over en onderzoek het Woord van God om met zekerheid vast te stellen dat je droom in overeenstemming is met de Schrift. Als dat zo is, bid en overpeins deze droom dan om vast te stellen welke handelingen God van jou verlangt als reactie op deze droom (Jakobus 1:5). Steeds wanneer iemand in de Schrift met een droom van God te maken had, maakte God de betekenis van die droom duidelijk, of rechtstreeks aan de ontvanger van de droom, of via een engel, of via een boodschapper (Genesis 40:5-11; Daniël 2:45; 4:19). Wanneer God tot ons spreekt, zorgt Hij ervoor dat Zijn boodschap duidelijk begrepen wordt.

English



Terug naar Nederlandse home page

Christelijke uitleg van dromen? Zijn onze dromen van God afkomstig?
Deel deze pagina: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries